Brev:
Vuggestuestart, amning og mad
17. september 2010
Alder:
7 mdr.
Vuggestuestart, amning og mad
Hej og tak for en god brevkasse!
Jeg har en glad og aktiv pige på næsten 8 måneder som vejer lidt over 10 kg og er 77 cm lang – hun er stor og dejlig! Jeg har ammet fuldtid til hun var 6 måneder og hele ammeperioden har været problemfri .
Vi startede på at introducere mad, da hun var omkring 6 måneder og dette har været lidt anstrengende, da hun ikke har vist den helt store interesse i maden og synes stadigvæk at mor´s mælk er det bedste.
Jeg er tilbage på arbejde på deltid og mit spørgsmål er nu om hvor meget jeg kan amme – hun nægter nemlig sutteflasken og får derfor ingen modermælk eller erstatning når jeg ikke er hos hende.
Vi har institutionsplads om 14 dage (her er hun 8 mdr) og lige nu passes hun af min mor og svigermor skiftevis og hun er glad og tilfreds indtil om eftermiddagen.
Lige nu ser vores plan sådan her ud:
03.00 amning – en hurtig tår og falder i søvn hurtig
06.00 vågner og vi står op – her er hun ikke sulten
07.30 Hirsegrød i øjeblikket, men også havregrød ( spiser 5-6 skefulde) vand af kop
08.30 Sover til formiddag – ammes her og falder hurtig i søvn – jeg tager på arbejde
10.00 vågner og er ikke sulten – bliver tilbudt frugt og vand
12.00 Grøntsagsgrød ( igen 5-6 skefulde)
13.00 Sover til middag
14.00 Vågner og bliver tilbudt grød og frugt
17.30 Spiser sammen med os – grøntsagsmos med en eller anden form for kød - her leger og undersøger hun maden og skeen og vi får 10 teskefulde i hende
19.00 Ammes og falder i søvn
20.00 Vågner ammes
00.00 Vågner ammes
03.00 Vågner ammes
Mine spørgsmål er følgende:
1. Spiser hun for lidt – i form af rigtig mad – jeg er nervøs for at give hende rugbrødsstykker, da hun ikke har tænder og kaster nemt op af f.eks moset grøntsager
2. Kan jeg tilbyde hende mælk til de måltider hvor hun ikke ammes, da jeg ikke er der?
3. Kan jeg tilbyde tykmælk om eftermiddagen med frugt og rugbrødsstykker
4. Når jeg har fri ( 2 gange om ugen) skal jeg så amme hende de tider hvor hun normalt ikke bliver – eller skal jeg vælge ikke at gøre dette for at bibeholde en kontinuitet?
5. Hvordan dælen lærer hun at bruge en sut:-)
Med venlig hilsen og tak på forhånd:-)